Email: aa

Subject: Czy za kazdym razem musze podpisywac oswiadczenie o tym ze jestem ubezpieczony?

Message: Czy za kazdym razem musze podpisywac oswiadczenie o tym ze jestem ubezpieczony? Jestem po zmianie pracy i piekny ewus widzi mnie na czerwono, a ze niestety musze udac sie do kilku lekarzy pisze wszedzie te chole*** oswiaadczenia - zdazylo mi sie placic za ten druk (przepraszam za usluge poswiadcczenia prawdziwosci podpisu mego wlasnnego, ale nie o to pytam) - czy nie wystarczy ze po prostu okaze lekarzowi lub w rejestracji tzw RMUA? Mowie o okazaniu a nie pozostawieniu czy tez kserowaniu tego dokument - na co nie wyraze zgody.

Witam, zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2008, Nr 164, poz. 1027 ze zm.) od dnia 01.01.2013 r. funkcjonuje system Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców. Zgodnie z przepisami potwierdzenie uprawnienia acjenta odbywa się w następującej kolejności:

1. elektronicznie w systemie e-WUŚ - wówczas pacjent zobowiązany jest do okazania dokumentu tożsamości ze zdjęciem - ten etap jest obowiązkowy. W przypadku braku potwierdzenia prawa do świadczeń pacjent powinien:

2. przedstawić dokument potwierdzający fakt ubezpieczenia - pracownik przychodni ma obowiązek odnotować rodzaj dokumentu, jego aktualność oraz dane dotyczące płatnika składek (dane zawarte w drukach RMUA wyłączone są z zakresu danych przetwarzanych przez świadczeniodawców - chodzi o wymiar wynagrodzenia, tak więc nie może być kserowany), jeśli pacjent nie posiada dokumentu ubezpieczenia wówczas zobowiązany jest do podpisania oświadczenia. Jest to ostatnia z możliwości potwierdzenia prawa do świadczeń i powinna być stosowana jeśli żaden z powyższych sposobów nie może być zastosowany.

W przypadku problemów z dostępem do świadczeń z uwagi na brak potwierdzenia prawa do świadczeń (w tym konieczność ponoszenia dodatkowych opłat) powinien Pan poprosić o rozmowę z kierownikiem przychodni a jeśli to nie poskutkuje - złożyć skargę do NFZ na takiego świadczeniodawcę:

https://www.nfz-lodz.pl/index.php/dlapacjentow/krok-po-kroku/1597-jak-zoy-skarg-

W odniesieniu do informacji braku potwierdzenia prawa do świadczeń w systemie e-WUŚ powinien Pan zgłosić się do ŁOW NFZ celem przeprowadzenia weryfikacji uprawnień. Powinien Pan mieć przy sobie dowód osobisty oraz dokument wydany przez pracodawcę wskazujący datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

http://www.nfz-lodz.pl/index.php/dlapacjentow/ewus/239-jak-wyjasnic-status-ubezpieczenia-krok-po-kroku

http://www.nfz-lodz.pl/index.php/dlapacjentow/ewus/118-dla-pacjenta/dla-pacjenta-krok-po-kroku/4555-ubezpieczony-dorosly