Drukuj

Logo środa z profilaktyką

 

Aktywność sposobem na otyłość

#8TygodniDoZdrowia

 

O otyłości i jej skutkach

Do głównych przyczyn otyłości zalicza się nadmierną podaż kalorii dostarczanych z pożywieniem oraz niedostateczny poziom aktywności fizycznej.
46% kobiet i 62% mężczyzn w Polsce ma nadwagę lub otyłość i z roku na rok, problem dotyka coraz więcej osób.

Skutkami otyłości mogą być m.in.: cukrzyca typu 2 i insulinooporność, nadciśnienie, choroby nerek, kości, ścięgien, mięśni, tkanki łącznej i skóry, astma, bezdech senny oraz nowotwory.

 

Aktywność fizyczna - co to jest?

Aktywność fizyczna to ruch ciała wywołany przez mięśnie szkieletowe, który wymaga energii. Dlatego do aktywności fizycznej zaliczyć należy nie tylko zorganizowane zajęcia sportowe, ale również typową codzienną aktywność zawodową czy prace domowe.

Niedostateczna aktywność fizyczna to taka:

 

Jak dobrać aktywność fizyczną?

Dla dzieci i młodzieży szkolnej do 17. roku życia:

Dla zdrowej osoby dorosłej (18–65 lat):

Dla osób powyżej 65. roku życia:

  

Jak polubić aktywność fizyczną?

 

Rodzaje aktywności dla otyłych

 

Dieta DASH

W walce z otyłością ważna jest również dieta. Podstawą codziennej diety powinny być świeże produkty spożywcze o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Ważnym elementem diety jest ograniczenie spożycia czerwonego mięsa, słodyczy, soli oraz cukru.

Dieta DASH pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze, sprzyja poprawie w przypadku zaburzeń lipidowych, zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo- naczyniowych. Darmowe przepisy znajdziesz na stronie www.diety.nfz.gov.pl

 

Czy wiesz?

 

8 tygodni do zdrowia

 Źródło: Rzecznik prasowy