Drukuj

 

Codzienna profilaktyka cukrzycy u seniorów

 

Cukrzyca w liczbach

 

CZY WIESZ

 

Jakie są niepokojące objawy cukrzycy?

 

Darmowy plan żywieniowy DASH CUKRZYCA dostępny na: www.diety.nfz.gov.pl 

 

Indeks glikemiczny - IG

 

Ważną rolę w diecie osoby chorej na cukrzycę odgrywa indeks glikemiczny (IG), który odzwierciedla metaboliczne działanie węglowodanów na organizm.
IG to średni procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu porcji produktu zawierającego 50g przyswajalnych węglowodanów.
Wartość IG kategoryzuje produkty spożywcze na trzy grupy w zależności od podatności na trawienie oraz czas wchłaniania węglowodanów do krwi:

  1. produkt, który powoduje niższy i mniej gwałtowny poposiłkowy wzrost glikemii, ma niski IG, czyli < 55;
  2. nagły i duży wzrost poziomu glukozy we krwi charakteryzuje produkt o wysokim IG o wartości > 70.
  3. średni IG (wartości między 55 a 70) to produkty nie zakwalifikowane do żadnej z dwóch powyższych grup.

Osobom chorującym na cukrzycę zaleca się spożywanie produktów o niskim IG.

Wartości IG ↑

 

Wartości IG

 

Zasady diety cukrzycowej

 

Aktywność fizyczna

Istotną rolę w profilaktyce i leczeniu cukrzycy typu 2 odgrywa regularna aktywność fizyczna. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca osobom w wieku 65 lat i starszym od 150 do 300 minut w tygodniu, aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności. Preferowane typy aktywności ruchowej to m.in. spacery, marsze, biegi, nordic walking, slow jogging, pływanie, aqua aerobic, jazda na rowerze, tai chi. Poziom wysiłku fizycznego należy dostosować do poziomu własnej sprawności i możliwości ruchowej. Osoby z chorobami przewlekłymi przed podjęciem ćwiczeń powinny skonsultować się z lekarzem. Przydatny link: https://akademia.nfz.gov.pl/8-tygodni-do-zdrowia

Źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej