Logo środa z profilaktyką

 

SEN - PRZYJACIEL ORGANIZMU

Dorosły człowiek przesypia 1/3 życia, niemowlę 2/3. Nie jest to jednak czas stracony. Sen ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Przynosi ulgę w chorobie, pomaga zachować zdrowy wygląd, zregenerować mięśnie i kości, wpływa zbawiennie na skołatane nerwy.

 

FAZY SNU

Na sen składają się dwie odmienne części: faza NREM oraz faza REM. Obie fazy następują po sobie cyklicznie. Cykl powtarza się 4–5 razy w ciągu nocy, co około 90 minut. Przejście wszystkich cykli gwarantuje, że sen będzie efektywny.

 

NREM

W czasie jej trwania mózg wyłącza większość funkcji lub zmniejsza ich nasilenie. Obniża się ciśnienie tętnicze, zużycie glukozy, spowalnia praca serca. Organizm zaczyna się regenerować.

 

DLACZEGO SEN JEST TAK ISTOTNY?

Czasami zastanawiamy się, jakie ma znaczenie dla naszego zdrowia regularny sen. Badania nie pozostawiają złudzeń – zaburzenia snu mogą prowadzić do poważnych schorzeń. Osoby, które nie dbają o to by się wyspać, są bardziej podatne na depresję, otyłość, cukrzycę, wzrost ciśnienia krwi, choroby serca, a także nie potrafią się skupić i są rozdrażnione.

 

SPOSOBY NA DOBRY SEN

Każdy z nas choć raz doświadczył problemów z zaśnięciem. Jeśli zdarzają się sporadycznie, wówczas nie ma powodów do niepokoju. Jeśli jednak pojawiają się prawie każdej nocy, powinniśmy pomyśleć o wprowadzeniu kilku zasad higieny snu, które umożliwią spokojny i głęboki odpoczynek:

  • TROCHĘ RUCHU - spacer, przejażdżka na rowerze, a może jogging? Naukowo udowodniono, że aktywność fizyczna w ciągu dnia, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu, ułatwia zasypianie i poprawia jakość naszego snu. Warto spróbować.
  • STOP NOCNEMU PODJADANIU - organizm zajęty trawieniem, nie ma czasu, ani możliwości na regenerację i spokojny sen - najlepiej spożywać lekki posiłek na około 2 godziny przed pójściem spać.
  • WYŁĄCZ SIĘ - przed zaśnięciem wyłącz telewizor, odłóż telefon, komputer odstaw na bok - te aktywności wpływają na nas pobudzająco, zdecydowanie lepszą opcją będzie wyciszenie się przy książce lub ćwiczeniach relaksacyjnych.
  • WYRÓB NORMĘ - jeśli nie masz możliwości zapewnienia sobie odpowiedniej ilości snu w ciągu tygodnia, spróbuj nadrobić go sobie w weekendy i należycie odpocząć.
  • ŚWIEŻO I RZEŚKO - w sypialni nie może być za gorąco, ani zbyt duszno.
  • ZŁAP RYTM - czyli próbuj zasypiać i budzić się mniej więcej o tej samej porze – z czasem organizm sam złapie rytm.

Źródło: Rzecznik prasowy

Załączniki:
PlikOpisRozmiar
Pobierz plik (Środa z profilaktyką - zdrowy sen.pdf)Środa z profilaktyką - zdrowy sen.pdf 511 kB