Logo środa z profilaktyką

 

Środa z profilaktyką - Profilaktyka udaru mózgu

 

Udar

  • Około 1,1 miliona mieszkańców Europy doświadcza udaru każdego roku.
  • Udar niedokrwienny stanowi ok. 90% przypadków, rocznie dotyka ponad 70 tys. Polaków.
  • Udar jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci, zaraz po chorobach serca.

 

CZY WIESZ

 

Czym jest udar?

Udar mózgu to stan bezpośrednio zagrażający życiu lub zdrowiu, spowodowany uszkodzeniem tkanki mózgowej przyczynami naczyniowymi. Ze względu na mechanizm udaru można wyróżnić:

  • udar niedokrwienny – powstaje w wyniku zamknięcia tętnicy i ograniczenia dopływu krwi do mózgu;
  • udar krwotoczny - powstaje w wyniku krwotoku śródmózgowego lub podpajęczynówkowego;
  • udar żylny – powstaje w wyniku zakrzepicy zatok żylnych mózgowia.

 

Czynniki zwiększające ryzyko udaru

Czynniki wpływające na podwyższenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu:

modyfikowalne (90% przypadków):

  • miażdżyca;
  • migotanie przedsionków;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • podwyższony cholesterol;
  • cukrzyca;
  • nadwaga i otyłość (w tym otyłość brzuszna);
  • nieprawidłowa dieta;
  • mała aktywność fizyczna;
  • stres;
  • palenie tytoniu oraz nadużywanie alkoholu;

niemodyfikowalne (10% przypadków):

  • płeć;
  • wiek;
  • występowanie chorób uwarunkowanych genetycznie.

 

Jeśli zauważysz objawy udaru mózgu u siebie lub u innej osoby, niezwłocznie wezwij pogotowie - tel. 999 lub 112.

 

Test FAST

W przypadku pacjenta z podejrzeniem udaru mózgu liczy się każda minuta.Udar można rozpoznać, wykonując prosty, szybki test FAST.

  • F (ang. face) – asymetria twarzy, niedowład lub porażenie mięśni po jednej stronie twarzy;
  • A (ang. arms) – niedowład lub porażenie połowicze kończyn górnych lub dolnych;
  • S (ang. speech) – zaburzenia mowy – mowa bełkotliwa, niezrozumiała, afazja;
  • T (ang. time) – czas od wystąpienia objawów. Należy niezwłocznie wezwać pogotowie ratunkowe, jeśli zaobserwujemy u pacjenta którykolwiek z powyższych symptomów.

 

Udaru mózgu, u większości osób, nie poprzedza żaden sygnał ostrzegawczy. Warto być czujnym.

 

Profilaktyka udaru

Ryzyko wystąpienia udaru mogą zmniejszyć zmiany w trybie życia:

Monitorowanie i prawidłowe leczenie chorób współistniejących (m.in. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, hipercholesterolemii, migotania przedsionków, miażdżycy).
Zdrowe żywienie.

Ogranicz spożywane m.in. tłuszczów zwierzęcych oraz soli.

Wybieraj:

  • warzywa,
  • owoce,
  • produkty pełnoziarniste,
  • niskotłuszczowe produkty mleczne,
  • ryby,
  • rośliny strączkowe,
  • oliwę z oliwek.

Zalecana jest dieta DASH.

Aktywność fizyczna. Zdrowa osoba dorosła powinna wykonywać codziennie min. 7500 kroków.

Zalecane formy ruchu:

  • spacery,
  • marsze,
  • biegi,
  • nordic walking,
  • jazda na rowerze.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała. Określisz ją za pomocą wskaźnika BMI. Prawidłowa wartość wynosi 18,5 – 24,9.

Rezygnacja z używek. Rzuć palenie, ogranicz spożywanie alkoholu.

Darmowe plany żywieniowe przygotowane według zasad diety DASH dostępne są na stronie diety.nfz.gov.pl .

 

Przydatne linki: https://diety.nfz.gov.pl https://akademia.nfz.gov.pl/8-tygodni-do-zdrowia

 

Źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej

Załączniki:
PlikOpisRozmiar
Pobierz plik (Środa z profilaktyką - Profilaktyka udaru mózgu.pdf)Środa z profilaktyką - Profilaktyka udaru mózgu.pdf 690 kB