Skip to main content

Dla pacjenta

Gdzie do lekarza w nocy, w weekend i podczas majówki?

Przed nami wielka majówka. Pojedziemy za miasto lub za granicę. Przeziębienie, ból brzucha, gorączka mogą nas dopaść także w pierwsze majowe dni. Wtedy, kiedy Twój lekarz rodzinny… także na majówkę (Uwaga! 2 maja poradnie POZ pracują tak jak co dzień). Gdzie zatem skorzystasz z pomocy medycznej w najbliższy weekend oraz 1 i 3 maja. Jeśli majówkę spędzasz za granicą pamiętaj o EKUZ. Codziennie przychodzi po nią w Łodzi na salę obsługi ponad 250 osób. Nie martw się – dostaniesz ją od ręki.

 

  • Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta.
    Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji.
  • Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
  • Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.

Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?


Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna.

W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli Ci porady:

  • w warunkach ambulatoryjnych
  • telefonicznie
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.

Pielęgniarka udzieli Ci świadczeń medycznych:

  • w warunkach ambulatoryjnych
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.

Kiedy się zgłosić?


Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej skorzystasz w razie:

  • nagłego zachorowania
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia
  • istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
  • zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej
  • infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką
  • bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
  • bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
  • biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.

W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?
Wystarczy, że zgłosisz się do dowolnej, najbliższej Twojego miejsca zamieszkania lub pobytu, placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

PAMIĘTAJ!


Nie musisz rezerwować wizyty
Nie potrzebujesz skierowania
Pomoc otrzymasz bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.

Co Ci przysługuje?


Porada lekarska
Zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki
Zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne
E-recepty na potrzebne leki.

Czego nie uzyskasz?

  • Wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
  • Recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą
  • Zaświadczenia o stanie zdrowia.

Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej


Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, znajdziesz tutaj.

Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?


Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.

Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Konsultacje prowadzone są w czterech językach:

  • polskim
  • angielskim
  • ukraińskim
  • migowym (tłumacz języka migowego).

W których godzinach działa infolinia?


od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Co zyskasz?

  • poradę medyczną
  • e-receptę*
  • e-skierowanie*
  • e-zwolnienie*.
    * jeśli występują wskazania medyczne

Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu

 

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?


Personel medyczny może zalecić Ci wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

 

Źródło: Centrala NFZ