Zasady informowania o zmianach harmonogramów komórek/personel
W związku z licznymi zapytaniami oraz nieprawidłowościami dotyczącymi przekazywania wniosków o zmianę danych w umowie (w szczególności dotyczącymi przerw w udzielaniu świadczeń), ŁOW NFZ informuje, co następuje:
Zgodnie z § 9 pkt 2 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniodawca powiadamia pisemnie oddział wojewódzki Funduszu o planowanej przerwie w udzielaniu świadczeń, w terminie co najmniej 30 dni przed planowaną przerwą, wskazując przewidywany okres jej trwania, a w przypadku świadczeń z zakresu POZ oraz świadczeń rozliczanych ryczałtem – także sposób zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń w tym zakresie.
Zgodnie z § 9 pkt 5, w przypadku braku możliwości udzielania świadczeń, którego nie można było wcześniej przewidzieć, świadczeniodawca niezwłocznie podejmuje czynności w celu zachowania ciągłości udzielania świadczeń, powiadamiając jednocześnie oddział wojewódzki Funduszu o tym zdarzeniu i podjętych czynnościach.
Wobec powyższego, ŁOW NFZ informuje, że procedura przekazywania zmian wiążących się ze zmianą załącznika nr 2 Harmonogram-zasoby jest następująca:
- W przypadku planowanej przerwy, fakt ten należy zgłosić na piśmie (podając w nim zakres, którego przerwa dotyczy, czas jej trwania i jej przyczynę) co najmniej 30 dni przed planowaną przerwą. Po uzyskaniu zgody, przerwę należy zgłosić także elektronicznie za pośrednictwem dedykowanego serwisu internetowego (Portalu Potencjału – funkcja aneksowanie umów). Wnioski, które wpłyną do Funduszu po upływie tego terminu, zostaną rozpatrzone negatywnie. W przypadku uzyskania przez Fundusz potwierdzonej informacji o czasowym zaprzestaniu działalności mimo negatywnej decyzji, Fundusz nałoży karę umowną na świadczeniodawcę – zgodnie z ww. Rozporządzeniem.
- W przypadku przerwy, której nie dało się przewidzieć, świadczeniodawca informuje Fundusz niezwłocznie, zarówno na piśmie (podając w nim zakres, którego przerwa dotyczy, czas jej trwania oraz szczegółowe wyjaśnienie jej okoliczności), jak i za pośrednictwem Portalu Potencjału.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z § 6 pkt 2 i 3 ww. Rozporządzenia:
- zmiany w załączniku do umowy wymagają zgłoszenia dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Funduszu najpóźniej w dniu poprzedzającym ich powstanie albo - w przypadkach losowych niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia;
- zmiany te nie mogą naruszać wymagań dotyczących kwalifikacji osób wykonujących zawód medyczny, określonych w odrębnych przepisach oraz warunków wymaganych od świadczeniodawców określonych przez Prezesa NFZ na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3 i art. 159 ust. 2 ustawy.
Wobec powyższego informujemy, że pozytywna ocena wniosków dotyczących okresów minionych jest jedynie przyjęciem informacji o stanie faktycznym, skutkować jednak będzie nałożeniem kary umownej.
Źródło: Wydział Świadczeń Opieki Zdrowotnej