Szczegółowe zasady rozliczania świadczeń z tytułu OC
Sposoby rozliczania świadczeń z tytułu OC
-
tryb standardowy – gdy Świadczeniodawca samodzielnie zgłasza do rozliczenia świadczenia udzielone osobom poszkodowanym w wypadkach, wykazując je w sprawozdawczości poprzez wybór odpowiedniej podstawy ubezpieczenia(12-OC, świadczenia udzielone w ramach OC ) oraz zaznaczenie pozycji rozliczeniowej znacznikiem „Z”.
-
tryb uzupełniający – gdy ŁOW NFZ w wyniku weryfikacji merytorycznej sprawozdawczości przekazuje Świadczeniodawcy informacje o wytypowanych przez Oddział świadczeniach, które powinny podlegać rozliczeniu z tytułu OC.
Standardowy tryb rozliczania świadczeń
W przypadku standardowego trybu rozliczania świadczeń:
-
Świadczeniodawca) wprowadzając do sprawozdawczości świadczenia udzielone osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych w elemencie „pozycja-roz” w atrybucie „status” wprowadza znacznik „Z”, czyli zapytanie o możliwość sfinansowania tych świadczeń z tytułu OC i przesyła komunikat szczegółowy dla świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (I fazy) do ŁOW NFZ.
-
Oddział dokonuje weryfikacji zgłoszonych przez Świadczeniodawcę świadczeń do rozliczenia z tytułu OC i na tej podstawie wydaje stosowne decyzje OC (negatywną, pozytywną) dla każdego udzielonego świadczenia rozliczeniowego. Informację o wydanych decyzjach zamieszczone są w Portalu Świadczeniodawcy (Umowy na realizację świadczeń - Pokaż więcej - Przegląd świadczeń - Decyzje OW - Rodzaj decyzji: OC)
W zależności od wydanej decyzji Świadczeniodawca podejmuje następujące czynności:
w przypadku decyzji pozytywnej, należy przesyłać komunikat szczegółowy dla świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (II fazy) do ŁOW NFZ przedstawiając tym samym świadczenie do rozliczenia z tytułu OC. Następnie należy złożyć do ŁOW NFZ fakturę VAT/rachunek wraz z odpowiednimi załącznikami za świadczenia wykonane w danym miesiącu sprawozdawczym.
-
w przypadku decyzji negatywnej - Świadczeniodawca zobowiązany jest do dokonania zmiany w sprawozdawczości poprzez usunięcie znacznika „Z” i rozliczenie tych świadczeń w ramach limitu umowy.
Uzupełniający tryb rozliczania świadczeń
W przypadku uzupełniającego trybu rozliczania świadczeń:
1. Okresowo Oddział NFZ dokonuje weryfikacji wykazanych w sprawozdawczości świadczeń pod kątem możliwości i zasadności rozliczenia ich ze środków OC.
2. Informacja o wytypowanych przez Oddział świadczeniach do rozliczenia z tytułu OC, zostaje przesłana do Świadczeniodawcy, który na tej podstawie dokonuje stosownych zmian w sprawozdawczości w zależności od tego, czy typowanie przez Oddział znajduje potwierdzenie w dokumentacji medycznej, a następnie podejmuje następujące czynności:
-
w przypadku gdy świadczenia zostały wykazane w sprawozdawczości, ale nie są wskazane do rozliczenia (flaga potwierdzenia rozliczenia=0), wówczas należy dokonać zmiany statusu podstawy ubezpieczenia i podstawy rozliczenia, a następnie zgłosić to świadczenie do rozliczenia z tytułu OC zgodnie zasadami opisanymi w "Standardowym trybie rozliczania świadczeń".
-
w przypadku, gdy świadczenia zostały wykazane w sprawozdawczości i jednocześnie rozliczone już w ramach limitu umowy (flaga potwierdzenia rozliczenia=1), wówczas należy:
-
dokonać korekty sprawozdania poprzez „zmninusowanie” tych pozycji, które powinny być rozliczone poza limitem umowy (ze środków OC),
-
ponownie wprowadzić te świadczenia do sprawozdawczości i zgłosić do rozliczenia zgodnie zasadami opisanymi w "Standardowym trybie rozliczania świadczeń".
-